De interne analyse in je ondernemingsplan maak je in 4 stappen

Geplaatst op 24 februari 2022
Stappenplan voor de interne analyse van je ondernemingsplan

Wil je weten waar je staat met jouw bedrijf, bijvoorbeeld waar kansen liggen om uit te breiden of juist om uitdagingen in kaart te brengen? Of je nu startend ondernemer bent of een analyse wilt loslaten op jouw bestaande onderneming; met onderstaand stappenplan stel je zelf eenvoudig een interne analyse op van jouw bedrijf.

De interne analyse als onderdeel van jouw ondernemingsplan

Een interne analyse stipt de zaken binnen jouw bedrijf aan waar je zelf invloed op hebt. Dit kunnen bijvoorbeeld je marketingplan en financiële plan zijn, maar ook jouw organisatie of product. Misschien valt het je al op: het zijn stuk voor stuk zaken die terugkomen in het ondernemingsplan van jouw bedrijf. De interne analyse zien we dan ook vaak terug als onderdeel van het ondernemingsplan. Dit is bij uitstek het document om kansen en uitdagingen naast elkaar te leggen en zo een duidelijk overzicht te creëren. Je hebt nu alle tools in handen om te gaan voor succes!

Stappenplan voor het schrijven van een interne analyse voor je ondernemingsplan:

Stap 1: Maak een interne analyse van jouw organisatie

In jouw ondernemingsplan heb je alles opgeschreven over je organisatie. De interne analyse legt de onderdelen bedrijfscultuur en organisatiestructuur nogmaals onder de loep. Een goede methode om de bedrijfscultuur van jouw organisatie dieper te onderzoeken, is door het gebruik van het Competing Values Framework. Je kunt jouw bedrijfscultuur inschalen in één van de vier uiteengezette culturen van het kader en er zo meer over te weten komen. Vervolgens maak je een organogram van de organisatiestructuur. Hierdoor krijg je meer inzicht in bestaande hiërarchieën binnen je bedrijf.

Stap 2: Maak een analyse van jouw product of dienst

Een belangrijk onderdeel van de interne analyse is het bekijken van het aangeboden product of de aangeboden dienst. In het ondernemingsplan heb je jouw doelgroep vastgesteld en de positie van jouw product of dienst op de markt bepaald. Nu ga je dieper in op de prestaties. Voldoet het product of de dienst nog aan de vraag of zijn er misschien verbeteringen nodig? Voor deze analyse kun je verschillende modellen gebruiken. Populaire methodes die worden gebruikt voor de interne analyse van een product zijn, bijvoorbeeld, de BCG-matrix en de MABA-analyse.

Stap 3: Neem jouw marketingplan onder de loep

Marketing is een onderwerp dat aan snelle verandering onderhevig is. Het is dus zaak om jouw marketingstrategie altijd te monitoren en, waar nodig, aan te passen. Hoe sta je er nu voor? Dit kun je eenvoudig uitzoeken door het toepassen van het model van Kotler. Dit model helpt je om jouw product vanuit verschillende doelgroepen te bekijken en legt op die manier kansen bloot. Zo kom je uiteindelijk tot de perfecte marketingmix.

Stap 4: Analyseer de financiën binnen jouw ondernemingsplan

De financiële analyse in jouw ondernemingsplan draait om de liquiditeit van je onderneming. Hoe gezond is jouw bedrijf als het op de financiële middelen aankomt? Is er ruimte om te groeien en investeren? Om een interne analyse te maken van de financiële situatie werk je met cijfers uit de cashflow-overzichten en winst- en verliesrekening. Zo krijg je eenvoudig een overzicht van de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit van je onderneming.

Voorbeeld zien van een interne analyse in het ondernemingsplan?

Wil je graag zien hoe een interne analyse in het ondernemingsplan eruit ziet? Op onze website is een ondernemingsplan template beschikbaar. Hierin vind je alle informatie uit het stappenplan terug in duidelijke voorbeelden waarin je direct zelf jouw gegevens kunt toevoegen.

Terug naar overzicht

Adresgegevens

Oslo 12
2993 LD Barendrecht

Volg ons via