Voorbeeld ondernemingsplannen Detailhandel

Ondernemingsplan voorbeelden in de detailhandelsbranche

Heb je een detailhandel ondernemingsplan nodig? Hier vind je ondernemingsplan voorbeelden in de detailhandel branche. Download een compleet ondernemingsplan voorbeeld voor jouw detailhandel onderneming en maak eenvoudig en snel je eigen ondernemingsplan.

Kun je jouw gewenste plan hieronder niet vinden? Bekijk dan het totaaloverzicht ondernemingsplannen of neem contact met mij op.

Voorbeeld ondernemingsplan voor jouw onderneming in de detailhandel

Ga je een onderneming in de detailhandel beginnen of heb je plannen om jouw bestaande detailhandelsonderneming uit te breiden? Een leuke en spannende stap tegelijk en er zullen genoeg uitdagingen op je weg komen. Eén van de zaken die je voor elkaar moet hebben bij het starten van een eigen detailhandelsonderneming is het ondernemingsplan. Dit is om meerdere redenen belangrijk:

  • Het ondernemingsplan biedt houvast en zorgt dat je gericht te werk gaat in het ontwikkelen van jouw bedrijf;
  • Een ondernemersplan biedt inzicht in belangrijke trends en ontwikkelingen die spelen in jouw branche;
  • Het hebben van een gedegen ondernemingsplan met een goede onderbouwing is cruciaal voor het verkrijgen van financiering van investeerders;
  • Voor het vaststellen van bedrijfsdoelstellingen is een ondernemingsplan van toegevoegde waarde.

Dit zijn veel zaken om over na te denken en om je hierbij te ondersteunen kun je ons voorbeeld ondernemingsplan voor ondernemingen in de detailhandel downloaden. Door je eigen gegevens toe te voegen kun je eenvoudig en snel een uniek bedrijfsplan voor jouw situatie creëren, waarmee je een vliegende start kunt maken!

Voordelen van een ondernemingsplan voorbeeld voor detailhandel

Een aantal mooie voordelen van een ingevuld bedrijfsplan voorbeeld zijn:

  • Bespaar veel tijd door middel van een kant-en-klaar voorbeeldplan dat je kunt aanvullen met je eigen gegevens;
  • Profiteer van jarenlange kennis en ervaring op het gebied van ondernemingsplannen;
  • Vergroot de kans op succes door te starten met een professioneel plan;
  • Krijg inzicht in de laatste marktontwikkelingen, kansen en bedreigingen in jouw branche;
  • Het plan voldoet aan de verwachtingen van investeerders en vergroot de kans op een financiering.

Wat is belangrijk voor een voorbeeld ondernemingsplan voor detailhandel?

Bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een detailhandelsonderneming is het belangrijk om rekening te houden met de trends, kansen en bedreigingen die voorkomen in de detailhandel. Hieronder worden de belangrijkste punten besproken.

Markttrends in de huidige detailhandel

  • Verkoopkanalen worden steeds nauwer met elkaar verbonden zodat de consument één naadloze shopervaring heeft, zowel online als offline. Fysieke winkels spelen een grotere rol in de merkbeleving terwijl online shops bijdragen aan het shop-gemak van de consument. In plaats van het maken van één contactpunt met merken, is het nu belangrijk om op alle kanalen (omnichannel) aanwezig te zijn om conversie te stimuleren. De consument wil kopen waar en wanneer hij of zij wil;
  • Consumenten hechten steeds meer waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid;
  • Online verkopen wordt in deze branche steeds belangrijker en online retailers verkopen een steeds breder aanbod van artikelen;
  • Toename (internationale) concurrentie door toetreding buitenlandse winkelbedrijven;
  • Consumenten hebben minder tijd en maken keuzes: offline, online, gemak, snelheid, genieten en beleven;
  • Consumenten zijn minder voorspelbaar geworden in hun koopgedrag: ze kopen zowel dure A-merken in een luxe speciaalzaak als goedkope huismerk bij een discounter;
  • Veel producten worden in lageloonlanden in Azië en andere derdewereldlanden geproduceerd. Consumenten gaan steeds meer waarde hechten aan welzijn van arbeiders (én aan dierenwelzijn en het milieu). Transparantie en MVO zijn dan ook erg belangrijk voor het imago van bedrijven, met name in de kledingbranche;
  • Jongeren kiezen vaker voor tweedehands en vintage producten;
  • Door de groeiende leegstand neemt het aantal pop-up stores (tijdelijke winkels) sterk toe.

Kansen en bedreigingen voor detailhandelsondernemingen

  • Strengere regels over distributie in steden leiden tot risico’s op het gebied van milieuaansprakelijkheid;
  • Nieuwe producten en technologieën leiden tot nieuwe risico’s en mogelijk extra aansprakelijkheidsrisico’s. Veiligheidsrisico’s en cybercriminaliteit nemen toe: vooral winkeldiefstal is een aandachtspunt. De afhankelijkheid van ICT en apparatuur zoals betalingsapparaten en (zelf)scanners leidt bij veel bedrijven tot extra uitgaven om het uitvalrisico te beheersen;
  • Duurzaamheid zal de manier veranderen waarop retailers zaken doen: bedrijven zullen steeds meer het voortouw moeten nemen op vlak van duurzaamheid;
  • Demografische verschuivingen zoals toenemende vergrijzing en meer eenpersoonshuishoudens/singles;
  • Door de coronacrisis is er meer oog en waardering gekomen voor lokale winkels. Om daarvan te blijven profiteren, moeten lokale ondernemers ook digitaal worden en relevant blijven voor hun klanten;
  • Winkels kunnen een sterk mediakanaal zijn voor merken omdat ze voor klanten een onvergetelijke ervaring opleveren, vooral via de service van het personeel en de ervaring van de winkel. Daarmee zijn winkels een betere manier om merkbekendheid te geven, ten opzichte van advertenties.

Aandachtspunten voor het opstellen van een ondernemingsplan voor een detailhandelsonderneming

Het is belangrijk om in het ondernemingsplan een goed antwoord te formuleren op onderstaande vragen.

  • De toetredingsdrempel binnen de retail is laag en de concurrentie is dan ook fors. Hoe ga je je onderscheiden van de concurrentie?
  • Via welke kanalen ga je je producten verkopen en hoe kun je deze kanalen zo goed mogelijk integreren met elkaar?
  • Welke rol speelt internet binnen je bedrijf?
  • Wat is je doelgroep en hoe ga je die bereiken?
  • Hoe ga je beleving in je winkel creëren?
  • Ga je werken met marktconforme prijzen of prijzen die hoger of lager liggen dan het marktgemiddelde?
  • Ga je samenwerken met andere lokale retailers?
  • Wat verwacht je qua gemiddelde besteding in je winkel?
  • Heb je een idee hoeveel bezoekers per jaar het winkelgebied aantrekt waarin je de winkel gaat vestigen?

Download direct jouw voorbeeld ondernemingsplan en maak een succes van jouw detailhandelsonderneming!

Aan de hand van het voorbeeld detailhandel ondernemingsplan werk je het fundament van jouw detailhandelconcept uit. Voeg je eigen gegevens toe aan het voorbeeldplan en creëer hierdoor snel en eenvoudig een uniek bedrijfsplan voor jouw detailhandelsonderneming.

Adresgegevens

Oslo 12
2993 LD Barendrecht

Volg ons via