Voorbeeld plan van aanpak voor een ondernemingsplan
Als startende ondernemer kun je niet zonder een ondernemingsplan. Het is het fundament van je bedrijf. Door een ondernemingsplan te schrijven geef je richting aan je ideeën en financiering en zorg je ervoor dat je eventuele valkuilen op tijd in de gaten hebt. Een ondernemingsplan schrijven zou wat ons betreft dan ook altijd de eerste stap moeten zijn op weg naar een succesvolle onderneming. Voor die stap moet je echter wel wat tijd vrijmaken. Om te voorkomen dat je uiteindelijk te veel tijd verspilt aan het schrijven, doe je er goed aan om een plan van aanpak voor je ondernemingsplan op te stellen. Een voorbeeld hiervan maakt het nog makkelijker om gericht aan de slag te gaan. In dit artikel laten we je zien hoe een plan van aanpak voor het schrijven van je ondernemingsplan eruit kan zien.
Checklist voor je ondernemingsplan
Waar begin je precies bij het schrijven van een ondernemingsplan? We zetten de 3 belangrijkste stappen voor je op een rijtje. Deze kun je gebruiken om je plan van aanpak op te stellen.
1. Jouw onderneming
De eerste stap bij het schrijven van een bedrijfsplan is een omschrijving van je onderneming. Hierin beschrijf je welke activiteit je gaat ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld het openen van een koffiebar zijn, het leveren van diensten als personal trainer of het importeren van producten uit het buitenland. Probeer dit gedeelte zo compleet mogelijk te omschrijven. Ga je een koffiebar beginnen, dan kun je bijvoorbeeld alvast gaan nadenken over je aanbod, de ruimte waar je de koffiebar gaat runnen en de doelgroep waarop je je richt. Tegelijkertijd denk je voor dit gedeelte na over eventuele valkuilen en risico’s die aanwezig zijn en hoe je deze kunt ondervangen.
Een beknopte omschrijving van je bedrijfsactiviteit maken lijkt misschien makkelijk, maar je zult merken dat het best een uitdaging kan zijn om echt tot de kern te komen. Een ingevuld voorbeeld bedrijfsplan kan je helpen om je bedrijfsactiviteiten kernachtig te omschrijven.
2. De markt
De volgende stap is het onderzoeken van de markt. Een marketing- en concurrentieanalyse helpen je om te bepalen of er mensen daadwerkelijk behoefte hebben aan het product of de dienst die je gaat verkopen. Op basis van je analyse kun je vervolgens beginnen aan je marketingplan. In dit gedeelte van je ondernemingsplan denk je na over hoe je je doelgroep gaat bereiken.
3. Financiering
Heb je je bedrijfsactiviteit duidelijk omschreven en is je marketingplan af, dan is het tijd om na te denken over de financiering van je idee. Een financieel plan zorgt dat je overzicht hebt van de financiering die nodig is om je bedrijf op te kunnen starten en welke omzet je moet draaien om de kosten te dekken en winst te kunnen maken. Mogelijk moet je op zoek gaan naar investeerders. Voor hen is het financieel plan een belangrijk document om de financiële haalbaarheid van je idee in te schatten.
Zorg voor een duidelijk tijdspad bij het opstellen van je plan van aanpak voor je ondernemingsplan. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben voor de drie afzonderlijke onderdelen? En wanneer moet het volledige plan klaar zijn? Een duidelijke deadline helpt je om knopen door te hakken en niet te lang bij één onderwerp te blijven hangen.
Wil je graag een voorbeeld gebruiken bij het opstellen van je bedrijfsplan? Bij ons vind je voorbeeld ondernemingsplannen voor uiteenlopende branches. Heb je een specifieke vraag? Neem gerust contact met ons op.