Een marktanalyse uitvoeren gaat als volgt
Een marktanalyse is één van de belangrijkste onderdelen van je ondernemingsplan. Het is ook één van de eerste stappen van het ondernemingsplan. Dat is natuurlijk niet voor niets. In een marktanalyse toets je de haalbaarheid van jouw plannen. Wat voegt jouw onderneming toe aan de huidige markt? Met welke bedrijven ga je de concurrentie aan? En moet je misschien nog iets aanpassen aan je product, positionering of marketing om een plaats in de markt te veroveren? Het antwoord op deze belangrijke vragen vind je door een marktanalyse uit te voeren. Wil jij hiermee aan de slag? We leggen je graag uit hoe je het beste een marktanalyse opstelt voor jouw bedrijf.
De belangrijke onderdelen van een marktanalyse
Een marktanalyse bestaat uit meerdere belangrijke onderdelen. Zo kijk je naar jouw doelgroep en de concurrenten, maar ook natuurlijk naar je eigen bedrijf en wat jij aanbiedt. Het is belangrijk dat je goed weet wie jouw toekomstige klanten zijn. Wat is hun onvervulde behoefte en hoe kun jij die vervullen? Waarom kiezen mensen op dit moment voor jouw concurrent? Wat is het unique selling point (USP) van je belangrijkste concurrenten én wat is jouw USP? Ook kijk je naar de markt als geheel. Is de verwachting dat het marktsegment de komende jaren zal groeien? Of is er misschien wet- en regelgeving die binnenkort wordt aangepast waar je op moet inspelen? Dit zijn allemaal belangrijke vragen om te beantwoorden in jouw marktanalyse.
De antwoorden op deze vragen kun je gebruiken om nog eens kritisch naar je eigen diensten of product te kijken. Door de marktanalyse op productniveau toe te passen, vergroot je de kansen op een succesvolle onderneming. Daarbij neem je ook de informatie uit de andere hoofdstukken van je ondernemingsplan mee. Weet je niet hoe je een ondernemingsplan schrijft? Bekijk dan dit ondernemingsplan template.
Dit model gebruik je voor het maken van een marktanalyse
Een marktanalyse maken kan op meerdere manieren, maar het marktanalyse model dat het meest gebruikt wordt is de SWOT-analyse. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. Daarom wordt het ook wel een sterkte-zwakte analyse genoemd. In een tabel zet je de sterktes en zwaktes van je bedrijf af tegen de externe kansen en bedreigingen. Je kijkt naar wat jij goed doet en wat jouw USP’s zijn, maar ook naar wat er nog niet goed gaat. Daarnaast kijk je naar trends binnen de branche en andere ontwikkelingen bij klanten en concurrentie. Ook eventuele wet- en regelgeving hoort hierbij. Door dit alles in een tabel te presenteren krijg je een duidelijk inzicht in wat er goed gaat én wat er juist beter kan in jouw onderneming, en in wat er speelt in de branche wat een positief of negatief effect kan hebben op jouw bedrijf.
Een goed plan is het halve werk
Een degelijke marktanalyse mag dus zeker niet ontbreken in jouw ondernemingsplan. Maar ook de andere onderdelen van je ondernemingsplan zijn erg belangrijk. Met een sterk ondernemingsplan begin je goed voorbereid aan jouw nieuwe avontuur. Kun jij wat hulp gebruiken bij het opstellen van zo’n plan? Bekijk dan onze uitgewerkte templates of neem contact met ons op. We helpen je graag verder!