Zo maak je een liquiditeitsbegroting voor jouw onderneming
In een ondernemingsplan komen alle onderdelen van je onderneming aan bod. Het financiële aspect is hierbij natuurlijk erg belangrijk. Het financiële gedeelte van het ondernemingsplan bestaat uit verschillende begrotingen. De liquiditeitsbegroting is er hier eentje van. Goed onderbouwde begrotingen zijn in een ondernemingsplan om meerdere redenen belangrijk. Ze zijn voor jezelf een reality check om te zien of je plannen haalbaar zijn én ze zijn nodig om eventuele investeerders of financiers aan te trekken. Weet jij nog niet helemaal wat een liquiditeitsbegroting is en hoe je deze opstelt? Je leest er hier alles over.
Wat is een liquiditeitsbegroting?
Om een liquiditeitsbegroting op te stellen is het allereerst belangrijk dat je begrijpt wat een liquiditeitsbegroting is. Een liquiditeitsbegroting gaat over de verwachte inkomsten en uitgaven van jouw onderneming binnen een bepaald tijdsbestek. Dit kan een maand zijn, maar vaker gaat een liquiditeitsbegroting over een langere periode zoals de komende drie jaar. In de begroting neem je zowel periodieke als eenmalige inkomsten en uitgaven mee. Zo zul je in mei meer geld nodig hebben voor het uitbetalen van het vakantiegeld en begroot je aan het eind van het jaar een bedrag voor bijvoorbeeld een kerstpakket. Ook kan het zijn dat je in bepaalde maanden veel of juist weinig inkomsten verwacht, door bijvoorbeeld een piekperiode of juist vakantietijd.
Door al dit soort zaken duidelijk in de liquiditeitsbegroting op te nemen zie je direct hoe je de geldstromen binnen je bedrijf het beste kunt managen. Bovendien toont de liquiditeitsbegroting aan investeerders dat je elke maand voldoende geld hebt om de onderneming draaiende te houden. Ook laat het zien dat je goed hebt nagedacht over de toekomstige inkomsten en uitgaven en dat je goed voorbereid met je onderneming begint.
Voorbeeld hoe ‘liquiditeitsbegroting’ in een ondernemingsplan staat (afbeelding):
Zelf een liquiditeitsbegroting opstellen
Op een liquiditeitsbegroting zet je dus duidelijk welke inkomsten en uitgaven je in een langere periode voor je onderneming verwacht. Het is als het ware een financiële jaarkalender van je onderneming. Je stelt de liquiditeitsbegroting daarom per maand op. Je begint, uiteraard, met het beginsaldo van die maand. Daarna noteer je welke inkomsten en uitgaven je deze maand allemaal verwacht. Dit doe je inclusief btw. Hierbij houd je rekening met de datum dat het geld daadwerkelijk op je zakelijke rekening staat. Een gestuurde factuur wordt bijvoorbeeld over het algemeen pas een paar weken later betaald. Dat geld is dus pas een maand later beschikbaar en hoort dus thuis op de begroting van de volgende maand. Zo loop je alle maanden van het jaar door, waarbij je rekening houdt met drukke of juist rustige periodes en ook kijkt naar eenmalige inkomsten of uitgaven. Daarna heb je een eerlijk beeld over de mogelijk toekomstige financiële situatie van jouw onderneming.
Hulp nodig bij het opstellen van een liquiditeitsbegroting?
Het opstellen van een liquiditeitsbegroting kost best wat tijd. Bovendien is het belangrijk om niets over het hoofd te zien, om zo een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen. Daarom kun je bij ons een voorbeeld van een ondernemingsplan, inclusief liquiditeitsbegroting voorbeeld, voor jouw branche kopen. Zo heb je een duidelijk startpunt en hoef je enkel nog de gegevens van jouw onderneming in te vullen voor een goede liquiditeitsbegroting. Heb je verder nog vragen over het opstellen van een liquiditeitsbegroting of ondernemingsplan? Neem dan gerust contact op. Ik help je graag verder. Benieuwd hoe zo’n ondernemingsplan eruit ziet? Bekijk hier het voorbeeld.
Een liquiditeitsbegroting is een soort financiële jaarkalender voor je onderneming. Je neemt hier alle periodieke, maar ook eenmalige inkomsten en uitgaven in mee. Zo krijg je een duidelijk inzicht in de financiële middelen van je onderneming.
Een liquiditeitsbegroting geeft je een goed inzicht in de financiële middelen van je onderneming. Je ziet per maand hoeveel geld je te besteden hebt. Zo weet je in welke maanden je kunt investeren en in welke maanden je juist moet oppassen met extra uitgaven. Ook helpt het bij het aantrekken van investeerders.
Als je een liquiditeitsbegroting opstelt maak je een overzicht van alle maanden. Begin steeds met het beginsaldo en noteer daarna alle verwachte inkomsten en uitgaven van die maand. Dit doe je inclusief btw. Doe dit voor alle maanden van een jaar om een goed overzicht te krijgen. Een liquiditeitsbegroting voorbeeld kan je hierbij houvast geven.