Een eigen bedrijf starten: wat kost dat eigenlijk?

Geplaatst op 29 december 2021
Je eigen bedrijf starten: dit zijn de kosten

Ga jij binnenkort je eigen bedrijf starten, dan zul je je vast al hebben afgevraagd wat dat precies gaat kosten en welk bedrag je moet reserveren als investering voor je bedrijf. In dit artikel geven we je een overzicht van de kostenposten waar je in ieder geval rekening mee moet houden als je van plan bent een eigen onderneming op te zetten.   

Een financieel plan voor overzicht

De investering die nodig is om je bedrijf op te starten verschilt per branche en per situatie. Om overzicht te creëren begin je vaak met het schrijven van een financieel plan. Dit is onderdeel van je ondernemingsplan. In het financieel plan neem je een investeringsbegroting op. In deze begroting zet je de minimale kosten die nodig zijn voor het opstarten van je bedrijf op een rijtje. Misschien is je eigen investering niet toereikend, je zult dan op zoek moeten gaan naar investeerders die je helpen om je plan uit te voeren. Zij zullen vaak ook eerst naar je ondernemingsplan vragen. Op onze website vind je diverse voorbeeld ondernemingsplannen die je op weg kunnen helpen.

Registratie en oprichting van je bedrijf

Zodra je je eigen bedrijf gaat oprichten kom je meteen voor een belangrijke keuze te staan, namelijk de rechtsvorm waaronder je je bedrijf laat registreren. Er bestaan verschillende rechtsvormen, zoals een eenmanszaak, een besloten vennootschap (bv), een vennootschap onder firma (vof) of een stichting. Voor het registreren van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel (KvK) betaal je eenmalig inschrijfkosten. Bij het oprichten van een bv of een stichting heb je daarnaast te maken met notariskosten. Deze kosten variëren van zo’n €200 tot €1000. Voor het oprichten van een eenmanszaak is de tussenkomst van een notaris niet nodig.

Openings- en aanloopkosten

Voordat je eerste omzet binnen is, zul je openings- en aanloopkosten moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor de eerste inkoop van voorraad of het aanschaffen of huren van vervoersmiddelen voor je zaak. Daarnaast moet je rekening houden met uitgaven die gerelateerd zijn aan de marketing van je bedrijf, zoals het laten maken van een website en het laten schrijven en uitvoeren van een marketingplan. Ook voor het betalen van personeel, de voorfinanciering van BTW en overige lasten in de eerste maanden zul je een stukje werkkapitaal moeten reserveren.

Bedrijfshuisvesting

Een andere belangrijke overweging is de plek van waaruit je je bedrijf gaat runnen. Misschien heb je een ruimte nodig voor je winkel of kantoor. In dit geval moet je rekening houden met de maandelijkse kosten voor het huren of kopen van een bedrijfspand en de hierbij behorende vaste lasten. Kies je ervoor om een pand te huren, dan zul je waarschijnlijk ook te maken krijgen met een waarborgsom. In Nederland mogen verhuurders een waarborgsom vragen die maximaal gelijk is aan het bedrag voor 3 maanden kale huur. Als het pand leeg opgeleverd wordt zul je daarnaast ook budget moeten reserveren voor de inrichting en eventuele verbouwing van de ruimte. Daarnaast zul je inventaris en eventuele apparatuur moeten aanschaffen.

In sommige gevallen kun je er echter ook voor kiezen om je bedrijf aan huis te vestigen. Een andere optie is het huren van een flexwerkplek of een klein kantoor in een coworking space. Je betaalt dan vaak een maandelijkse membership fee.

Verzekeringen

Je gaat er natuurlijk vanuit dat alles goed verloopt zodra je je bedrijf hebt opgestart. Wat de tijd je zal brengen heb je echter niet altijd in de hand. Daarom is het belangrijk om verzekerd te zijn voor onvoorziene situaties, om te voorkomen dat je onverwachts voor hoge kosten komt te staan. Veel ondernemers sluiten daarom naast een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook een beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af. Kies je daarnaast voor een rechtsbijstandsverzekering, dan ben je verzekerd voor juridische hulp in het geval van een bedrijfsconflict. Voor je bedrijfspand en bedrijfsinboedel kun je respectievelijk een opstalverzekering en inboedelverzekering afsluiten.

Bovenstaande kosten zijn allemaal meegenomen in de ondernemingsplannen die worden aangeboden op deze website.

Terug naar overzicht

Adresgegevens

Oslo 12
2993 LD Barendrecht

Volg ons via