Alle 5 belangrijke onderdelen van een bedrijfsplan op een rij
Sta je op het punt om de langgekoesterde droom van een eigen bedrijf in vervulling te laten gaan? Zorg er dan voor dat je eerst een gedegen ondernemingsplan schrijft aan de hand van een ingevuld bedrijfsplan. Door belangrijke zaken vooraf goed in kaart te brengen zorg je ervoor dat je een vliegende start kunt maken. Om geen belangrijke zaken over het hoofd te zien, bevat een goed bedrijfsplan in ieder geval de volgende onderdelen:
1. Eerste onderdelen bedrijfsplan: samenvatting bedrijfsidee
Idealiter begin je het bedrijfsplan met een inspirerende samenvatting van het volledige bedrijfsplan. Deze samenvatting omvat maximaal 500 woorden en moet investeerders en andere stakeholders enthousiast maken voor het plan. In dit stuk kom je tot de kern van het bedrijfsidee: wat is het plan en hoe ga je het uitvoeren? Controleer na het schrijven van het bedrijfsplan altijd of de samenvatting nog wel volledig overeenkomt met het uiteindelijke ondernemingsplan.
2. Beschrijving bedrijf en achtergrond
Vervolgens gaat het bedrijfsplan verder met een nauwkeurige beschrijving van het bedrijf. Welke rechtsvorm ga je kiezen, wat is de vestigingsplaats en is het bedrijf voornemens personeel in dienst te nemen? Daarna ga je in op een ander belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan: je persoonlijke achtergrond en expertise. Dit gedeelte is vooral van belang om eventuele samenwerkingspartners en investeerders over de streep te trekken. Ga in op je persoonlijke ervaring en expertise. Benoem je eigenschappen als ondernemer en omschrijf je ambities en persoonlijke doelen. Wek vertrouwen en zorg dat potentiële partners weten wat ze aan je hebben.
3. Bedrijfsactiviteiten
Uiteraard moeten ook de beoogde bedrijfsactiviteiten worden opgenomen in het bedrijfsplan. Het is belangrijk dat je vooraf goed in kaart brengt welke producten of diensten het bedrijf gaat aanbieden. Ga zo diep mogelijk in op de plannen voor je onderneming, maar houd het wel duidelijk en overzichtelijk.
4. Marketingplan
Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is het marketingplan. In dit onderdeel breng je de markt in kaart door middel van een gedegen branche- en marktonderzoek. Welke doelgroep probeer je aan te spreken en wat verwachten zij van je product of dienst? Hoe groot is deze markt en hoe kun je deze benaderen en voor je winnen? Wie zijn je concurrenten en hoe kun jij je onderscheiden? Vervolgens vloeit hier een marketingstrategie uit voort voor je bedrijf. Laat zien dat je weet hoe je klanten moet vinden en overhalen. Je product of dienst moet voor hen een vraagstuk oplossen of een bestaande behoefte vervullen.
5. Financieel plan
Je sluit het bedrijfsplan af met een concreet financieel plan. Dit laatste onderdeel is cruciaal. Hier ga je immers in op je verdienmodel, je prognoses en de benodigde financiële middelen. Maak inzichtelijk wat de te verwachten opbrengsten en kosten zijn en wanneer er winst verwacht wordt. Breng ook in kaart wat je nodig hebt om het bedrijf te kunnen starten: wat kun je zelf aan kapitaal inbrengen en wat heb je nodig van investeerders?
Wil jij een eigen onderneming starten en heb je moeite met je ondernemingsplan? Wij hebben voor elke branche voorbeeld ondernemingsplannen beschikbaar die je eenvoudig kunt downloaden!