Marketingmix voorbeeld: zo richt je jouw marketingmix optimaal in
Marketing is een onmisbare activiteit voor iedereen die van zijn onderneming een succes wil maken. Wie denkt dat marketing samen te vatten is in ‘het maken van reclame’, heeft het mis. Een succesvolle marketingstrategie focust niet alleen op het onderdeel promotie, maar neemt ook jouw product, prijs, locatie (plaats) en klanten onder de loep. In dit artikel leggen wij, aan de hand van een voorbeeld, uit hoe jij zelf jouw marketingmix optimaal kunt inrichten.
De 4 P’s van Kotler & McCarthy
De bekendste manier om een perfecte marketingmix samen te stellen, is door gebruik te maken van de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie. Het 4P-model werd in het leven geblazen door de Amerikaan Edmund J. McCarthy en werd wereldwijd opgepikt toen Philip Kotler het opnam in zijn populaire boek ‘Principles of Marketing’, dat nog altijd op veel scholen wordt gebruikt. Het model gaat, naast de promotie van een product, ook uit van de invloed van het product zelf, de prijs van het product en de plaats waar de promotie wordt gepresenteerd. Volgens het model, wordt de perfecte marketingmix alleen bereikt als alle onderdelen zo op elkaar zijn afgestemd dat ze elkaar versterken.
Een simpel voorbeeld van de marketingmix
Voor dit simpele voorbeeld van de marketingmix, kiezen we de promotie van een bergschoen (product). Hiervoor kun je een advertentie (promotie) plaatsen. Maar waar bevindt jouw koper zich? Dit hangt voor een groot deel af van de prijs van de bergschoen. De aanbieder van een aantrekkelijk geprijsde wandelschoen zal zich met name richten op de beginnend wandelaar, terwijl de aanbieder van een dure schoen vooral gevorderde wandelaars zal willen aantrekken. Dit maakt een verschil voor de plaats waar de advertentie het beste kan worden geplaatst. Voor de goedkopere schoen is een promotie in de folder van een grote sportwinkel wellicht een goed idee, terwijl een advertentie voor de luxe bergschoen waarschijnlijk beter zal presteren in een tijdschrift dat zich richt op de ervaren bergwandelaar.
Leren van een bekend marketingmix voorbeeld: Heineken
Het beste marketingmix voorbeeld vinden we natuurlijk bij professionals die bekend staan om hun goede marketing. Het biermerk Heineken is zo’n voorbeeld. Of je nu van hun bier (product) houdt of niet; je kunt vast en zeker een Heineken promotie opnoemen. Omdat de regels voor promotie rondom het drinken van alcohol streng zijn, draait hun marketing vooral om de beleving rondom het product. Dit wordt consequent doorgevoerd in de marketingmix. Een voorbeeld is de aanwezigheid van Heineken op grote sportevenementen, zoals de Champions League en de Olympische Spelen. Heineken kiest er bewust voor om geen prijs specifieke promoties uit te voeren, maar hun vaste klanten te belonen met een spaarprogramma. Hierbij krijgt de koper van een krat bier een ‘biertegoed’ dat in de kroeg kan worden besteed aan, jawel: Heineken bier.
Wil je zelf aan de slag met het maken van een marketingmix voor jouw onderneming? Je ondernemingsplan is hiervoor de basis. Door het invullen van een ondernemingsplan template van VBOP kom je gemakkelijk tot de kern van je bedrijf. Zo stel jij in een handomdraai jouw eigen marketingstrategie samen!